Nowa odsłona kampanii społecznej Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Świąteczne mole książkowe z plejadą gwiazd
wtorek, 05 grudnia 2023
Wsparcie dla czytelnictwa i bibliotek, czyli NPRCz 2.0
Wielki Test o Czytaniu – Nie Tylko od Święta już 6 grudnia
Nowa odsłona kampanii społecznej Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Świąteczne mole książkowe z plejadą gwiazd

materiały prasowe

W najnowszej odsłonie kampanii społecznej Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0) na lata 2021 – 2025 pod hasłem „Czytanie ma tylko dobre strony” wracamy do świata moli książkowych. Tym razem będą rozwiązywać zagadkę znikających książek. W dwóch świątecznych odcinkach animowanego miniserialu, oprócz moli, zobaczymy znane postaci ze świata sportu, muzyki i internetu: Karola Kłosa, Kamila Semeniuka, Reni Jusis oraz Agnieszkę „Agu” Szysiak. Działania promocyjne, obejmujące internet, kina oraz outdoor, potrwają do końca roku.
Druga seria animowanego miniserialu z molami książkowymi, zrealizowana w ramach NPRCz 2.0, obejmuje dwa świąteczne odcinki, które od listopada można oglądać na kanale YouTube NPRCz 2.0. Głosów molom ponownie użyczyli znani i lubiani aktorzy, muzycy i twórcy internetowi: Małgorzata Kożuchowska (Krystyna), Piotr Cyrwus (Max Mallow), Natalia Kukulska (Alicja), Ewa Szykulska (Mól Dowodzący), Cezary Żak (Henryk) oraz Jacek Chełchowski (Miłosz). Tym razem w animacji występują też gościnnie postaci ludzkie: sportowcy Karol Kłos i Kamil Semeniuk, gamerka Agnieszka „Agu” Szysiak oraz piosenkarka Reni Jusis.

W miniserialu spokój świątecznych przygotowań zakłócony jest przez wiadomość o znikających z ludzkiego świata książkach. Jest to wyjątkowo smutna niespodzianka dla sportowców (Karol Kłos i Kamil Semeniuk), piosenkarki (Reni Jusis) i gamerki (Agu), którzy na co dzień nie mogą oderwać się od czytania. Mole książkowe Alicja, Henryk, Krystyna, Max i Miłosz biorą sprawy w swoje ręce i postanawiają rozwikłać zagadkę. Nasi bohaterowie zostają wciągnięci w wir emocjonujących wydarzeń. Muszą uratować literaturę oraz dowiedzieć się, kto i dlaczego chce ją zniszczyć.

Druga seria miniserialu, podobnie jak pierwsza, która premierę miała wiosną 2023 r., przypomina, że książki są wspaniałymi towarzyszami naszej codzienności nie tylko w święta, a czytanie – wartością samą w sobie, niezależnie od tego, czym się zajmujemy. Literatura poszerza naszą wiedzę o świecie, pobudza kreatywność, inspiruje i motywuje do rozwoju. Na rozpoczęcie przygody z książką nigdy nie jest za późno. Serial jest adresowany zarówno do młodszych odbiorców, jak i dorosłych.

Świat moli książkowych, podobnie jak w pierwszej serii, został wykreowany w technice „cut out”. Siłą animowanej serii jest humor dialogowy, a jego uzupełnieniem - kreacje artystów, którzy użyczyli głosu bohaterom. W serialu warto zwrócić również uwagę na dopracowaną w szczegółach, bogatą w detale scenografię, ważną przy tworzeniu wrażenia „mikroskali” świata moli.

Działania komunikacyjne związane ze świąteczną odsłoną miniserialu „Mole książkowe” będą realizowane w listopadzie i grudniu 2023 roku przede wszystkim w internecie, w kinach oraz na nośnikach outdoorowych.

Za kampanię odpowiada Narodowe Centrum Kultury, które koordynuje komunikację NPRCz 2.0. Autorem scenariusza do świątecznych odcinków jest Rafał Skarżycki, a producentem wykonawczym – studio Badi Badi.

W 2024 r. w ramach NPRCz 2.0 będą realizowane kolejne działania promocyjne nawiązujące do moli książkowych m.in. spotkania plenerowe z cyklu „Czytanie na trawie” i konkursy w mediach społecznościowych.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to wieloletni program rządowy na lata 2021–2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych (60 proc. z budżetu państwa, 40 proc. – wkład własny beneficjentów) zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek publicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Bibliotekę Narodową, Instytut Książki, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowe Centrum Kultury. W ramach NPRCz 2.0 m. in. blisko pół miliarda złotych trafi na rynek wydawniczy (zakup nowości książkowych), a kolejnych kilkaset milionów zostanie przeznaczonych na modernizację i budowę bibliotek.

Szczegółowe informacje dotyczące programu i bieżących działań z nim związanych można znaleźć pod adresem: https://nprcz.pl oraz w mediach społecznościowych: YouTube, Facebook, Instagram oraz TikTok.